پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227118
بررسي ۵۰ طرح تقابلي با برجام در مجلس آمريکا/ اقدام متقابل مي کنيم
تاریخ انتشار : 1395/09/02 16:59:50
نمایش : 1081
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه حدود ۵۰ طرح در مجلس نمايندگان آمريکا در تقابل با اين توافق مطرح گرديد، گفت: ايران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي جلسه علني روز سه شنبه مجلس گفت: مراسم اربعين حسيني در نهايت شکوه و عظمت برگزار شد و شيعيان ارادت خود را در پيمودن راه امام حسين (ع) به جهانيان نشان دادند.

وي ادامه داد: گرچه برخي رسانه هاي بين‌المللي و منطقه اي در يک واکنش غيرحرفه اي در مقابل سيل خروشان عاشقان حسيني لب فروبستند اما چنين بغض رسانه اي از ارزش حرکت توفنده اربعين نمي کاهد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: اربعين حسيني علاوه بر اينکه قلوب مسلمين را متحول نمود در مقابل انحطاط و آشفتگي سياسي و اخلاقي دنياي غرب راهي نو در همبستگي اجتماعي بر مبناي معنويت و اخلاق را نشان داد تا دل هاي دور افتاده از يکديگر و مايوس از آينده بشريت با ديدن اوج فداکاري و ايثار مکتب حسيني خودآگاهي فطري خود را بازيابند.

لاريجاني ضمن آرزوي قبولي طاعات و عزاداري هاي همه مسلمانان به خصوص ملت ايران گفت: لازم مي‌دانم از همت عالي حکومت  ملت عراق سپاسگزاري نمايم که با دقت و نظم، سلامت و آرامش راهپيمايان را فراهم نمودند.

نماينده قم گفت: همچنين از وزارت کشور  و استانداران مرزهاي غربي و جنوبي، سازمان حج و زيارت، نيروي انتظامي و سپاه پاسداران، هلال احمر، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، صدا و سيما و رسانه و ساير رسانه ها که در اين عزم ملي شورآفرين انجام وظيفه نمودند تشکر و قدرداني مي نمايم.

وي  افزود: لازم است تمهيدات لازم براي بازگشت عزاداران فراهم شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنراني خود گفت: همانطور که نمايندگان استحضار دارند پس از توافق هسته‌اي، جداي از چند کشور معاند و برخي جريان‌هاي داخلي آمريکا، عموم دولت‌ها و ملت‌ها با نداي نصرت، ابراز تمايل به همکاري‌هاي گسترده با ايران نمودند اما از طرف ديگر حدود ۵۰ طرح در مجلس نمايندگان آمريکا در تقابل با اين توافق مطرح گرديد که در گذشته نيز دو طرح از تصويب آنان گذشت.

لاريجاني گفت: نکته عجيب، اظهارات رئيس مجلس آمريکا در اين ماجرا بود که مدعي شد ايران، برجام را نقض کرده است.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين اظهارات به تصور اين بيان شد که اقدامات غيرمقبول و غيرمعقول و غيرمسئولانه خود را توجيه کنند. حال ببينيم آيا اين ادعاي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا حتي در بين مسئولان آمريکايي قابل تائيد است.

وي خاطرنشان کرد: در طول يک سال و اندي که از توافق هسته‌اي مي‌گذرد، حداقل ۴۰ بار مقامات آمريکا و مقامات اتحاديه اروپا و نهادهاي بين‌المللي در اين باره و نحوه رفتار ايران اظهارنظر کرده‌اند.

لاريجاني اظهار کرد: رئيس‌جمهور آمريکا، وزير امور خارجه و وزير انرژي آمريکا، نماينده آمريکا در سازمان ملل و حتي سرويس تحقيقاتي کنگره، دبيرکل سازمان ملل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هر يک چند بار در مورد پايبندي ايران به تعهداتش، بيانيه، گزارش و يا اظهارنظر نمودند.

وي گفت: حتي رئيس‌جمهور آمريکا در پنجمين اظهارنظر تائيدي خود پس از انتخابات رياست جمهوري آمريکا اعلام کرد استدلال اصلي مخالفان عليه توافق هسته‌اي اين بود که ايران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد. اما يک سال است که دليل و مدرک داريم که نشان مي‌دهد ايران به تعهداتش عمل کرده و اين فقط نظر من و مشاورانم نيست. سازمان اطلاعاتي ارتش هم اين حرف را مي‌زند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مديرکل آن در ۱۳ مورد با صراحت پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را اعلام نمودند.

وي گفت: آژانس در اکتبر ۲۰۱۶ اين‌گونه نظر داد: «من مي‌توانم تائيد کنم که ايران به تعهداتش پايبند بوده و ايران در حال انجام تعهداتي است که به جامعه بين‌الملل وعده داده است.»

لاريجاني تصريح کرد: دبيرکل سازمان ملل اعلام نمود من جمهوري اسلامي ايران را براي اجراي تعهدات هسته‌اي، آن‌گونه که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تائيد نمود، تحسين مي‌کنم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: موضوع پايبندي به تعهدات از جانب ايران در حدي تکرار شد که مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا يک ماه پيش در نشست وزراي خارجه ۱+۵ و ايران اعلام کرد روند هماهنگي و همکاري ايران با آژانس انرژي اتمي بسيار عالي بوده است.

وي گفت: بايد از رئيس مجلس نمايندگان آمريکا سؤال شود آيا اين همه اظهارنظر در تائيد انجام تعهدات ايران کافي نيست؟ اگر شما از اين اظهارنظرها بي‌اطلاعيد که تأسف‌آور است و بعيد است که اطلاع نداشته باشيد.

لاريجاني اظهار کرد: اگر با علم به اين اظهارات، چنين حرف خلف واقعي سر داده‌ايد، چه هدفي را دنبال مي‌کنيد؟

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد:اين رفتار نمونه‌اي از کردار غيرصادقانه آنان است که رهبر معظم انقلاب به حق بارها متذکر شده‌اند که به اينها و قول‌شان نمي‌توان اعتماد کرد البته شايد هدف «پل رايان» که در آن انتخابات اخير آمريکا با الفاظ موهني در مورد «ترامپ» موضع‌گيري کرد، اين است که شرايطي را فراهم آورد تا رئيس‌جمهور جديد آمريکا از ابتدا با دردسر جدي مواجه شود چرا که روشن است ايران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد. 

لاريجاني در بخش ديگري از اين سخنراني گفت: دنياي اسلام در پي آشفتگي فاجعه‌آميز تروريست‌ها، زيان‌هاي جبران‌ناپذيري را تحمل نمود نظير آنچه در سوريه، عراق، يمن، بحرين و ليبي رخ داد اما اقدامات اخير در عراق و سوريه عليه تروريست‌ها با توفيقاتي همراه بود که جنبه راهبردي دارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: جريانات کوري از صنف اقدام تروريستي روز گذشته در مسجد مسلمانان افغانستان نشانگر استيصال آنان است.

وي خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران در بحران چند سال اخير بارها همه طرف‌ها را به راه‌حل سياسي دعوت کرد تا مجال از تروريست‌ها گرفته شود اما ظاهراً تروريست‌ها براي برخي کشورهاي منطقه، نقطه اميد بوده‌اند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: امروز اين تصور واهي به قيمت جان هزاران نفر و خسارات مادي فراوان، رنگ باخته است.

لاريجاني گفت: مجلس شوراي اسلامي با مسلمانان افغانستان و نيجريه در مصيبت‌هاي روزهاي اخير همدردي مي‌کند.

لاريجاني در خصوص اقدام دادستان مشهد در مورد سخنراني نايب رئيس مجلس گفت: اقدام دادستان مشهد که موجب اين همه بحث در کشور گرديد، تأسف‌آور است.

وي ادامه داد: قانونگذار، شوراي تأمين را براي بررسي همين امور در نظر گرفته است، فرضاً اطلاعاتي به دادستان مشهد رسيده که اين سخنراني با مشکل امنيتي مواجه بوده است؛ راهکار آن، طرح موضوع در شوراي تأمين و اخذ تصميم جمعي است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: بنده نمي‌خواهم فعلاً تصميم نهايي داشته باشم چون سخنان دادستان مشهد را نشنيده‌ام اما از روز قبل از اربعين که در جريان قرار گرفتم و موضوع را با رئيس قوه قضائيه در ميان گذاشتم، ايشان هم ترجيح امر را در بحث در شوراي تأمين و تصميم‌گيري در آن دانستند.

لاريجاني افزود: استاندار خراسان‌رضوي هم در تماس با اينجانب گفتند ما از نظر شوراي تأمين استان هيچ مشکل امنيتي پيش‌بيني نمي‌کنيم.

وي ادامه داد: وزير کشور هم در روز اربعين همين معنا را اعلام داشتند. شوراي تأمين براي بررسي همه جانبه همين امور است که هر نهاد عضو، اطلاعات دست يافته خود را مطرح کند تا در حکومت با نظر قاطع عمل شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اين‌گونه رفتارهاي تک‌روانه در مستندترين وجه آن، خود عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهاي کشور و بروز اختلاف مي‌شود که به هيچ‌وجه مصلحت کشور آن هم در شرايط حساس فعلي نمي‌باشد.

لاريجاني گفت: البته به نظر مي‌رسد استانداران در اين‌گونه موارد به عنوان رئيس شوراي تأمين و مسئول امنيت استان بايد دستور صريح به نيروي انتظامي بدهند و قبل از بروز حادثه، جلوي اين اقدامات را بگيرند.

وي تصريح کرد: لازم است کميسيون شوراها و سياست داخلي، ابعاد اين موضوع و همچنين موارد مشابه آن که در خبرها آمده است را رسيدگي و نتيجه نهايي را به مجلس گزارش نمايند. البته  نظر مسئولين مربوطه در قوه قضائيه و دولت نيز بايد اخذ شود تا از تکرار اين اقدامات در کشور جلوگيري شود.

منبع:مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html